גדול השלום שאף הקדוש ברוך הוא שינה בו. דמעיקרא (שבהתחלה) כתיב (בראשית יח, יב) 'ואדוני זקן' ולבסוף כתיב: 'ואני זקנתי'.
- האם שקר יכול להיות מעשה מוסרי לפעמים? מתי? מי קובע?
נלמד את סיפור הכנסת האורחים של אברהם והבשורה שקיבל על הולדת בנו. נעסוק בזהותם של אורחיו, בנכונותו של אברהם לארחם ובתגובתם של אברהם ושרה לבשורה שקיבלו מאורחיהם. מתוך עיון במסופר ומתוך השוואה לסיפור הבשורה בפרק יז פסוקים טו-כא, נעמוד על ייחודיותה של בשורה זו ונבחן את מעשיהם של אברהם ושרה. מתוך הלימוד נעורר דיון מוסרי סביב השאלה: עד כמה ראוי להתייחס לאנשים באופן שונה בשל זהותם?
אפשרות ראשונה – מלאכים או בני אדם:
נציג בפני התלמידים שתי תמונות: ציור קיר של אברהם והמלאכים של יוהן לוקס קרקר ותמונה של אברהם והמלאכים של אנטוניו גונזלס ולסקז.
נשאל את התלמידים:
אפשרות שנייה – הכנסת אורחים במדבר:
נתבונן בתמונה של הכנסת אורחים במאהל בדואי בכסייפה ונדון בכיתה:
אפשרות שלישית – בשורות טובות:
נאזין לשירו של חנן בן ארי: 'בשורות טובות' ונדון בשאלות המובאות בעזר ההוראה.
שלב ראשון:
נקרא את פסוקים א-טז ונסמן עם התלמידים פעלים ומילים המתייחסות לאורחיו של אברהם בלשון רבים ובצבע אחר פעלים ומילים המורות על אורח יחיד.
אפשר לחלק את הקריאה לארבעה קוראים (פסוקים א-ה, ו-ח, ט-יב, יג-טז) ולבקש מארבעה מתנדבים נוספים להציג בפנטומימה את מעשי אברהם לפי המסופר. על הלוח נצייר או נייצג את שאר הדמויות (ה', שלושה אנשים, שרה) ונבקש מהמתנדבים לפנות לדמויות לפי המסופר.
נציג על הלוח את הפרק ונסמן את המילים המורות על מספר האורחים (אחד או רבים), ראו דף עבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נבחן יחד בכיתה:
שלב שני:
נקרין את פסוקים ו-ח על הלוח ונמנה יחד את הפעולות שעשה אברהם (סך הכול תשע פעולות). אחר כך נחפש מילים שמעידות על הזריזות בפעולות (שורש מה"ר, רץ) – ראו דף עבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
שלב שלישי:
נעיין שוב בפסוקים ט-טז ונסכם את המתרחש עם התלמידים:
נקרא את פסוקים יז-יט ונחשוב יחד:
נסכם: אברהם ושרה זוכים לבשורה על בנם שעתיד להיוולד, אך ההקשר של הבשורה אינו ברור כל כך. ראינו שאברהם מגלה זריזות ונדיבות יוצאות דופן באירוח, גם כאשר לא ברור אם הוא יודע מי הם אורחיו. אף ששרה שותפה להכנת הסעודה היא מקפידה להישאר באוהל ולא לצאת אל האורחים, אך אלה מחפשים אותה כדי לבשר לה את הבשורה. בתגובה לבשורה שרה צוחקת וננזפת בדו-שיח מאוד לא שגרתי בינה לבין ה'.
שאלה זו מתחדדת לאור העובדה שאברהם כבר התבשר על הולדת יצחק בפרק יז. בשלב הבא ננסה להתיר את הסבך ולהבהיר את הכפילות.
שלב רביעי:
נעבור לעיין בפרק יז פסוקים טו-כא מתוך השוואה לסיפור בפרק יח ונעמוד על היחס בין הסיפורים.
נקרא את המסופר ונבקש מהתלמידים למצוא הקבלות למסופר בפרק יח פסוקים ט-טז (ראו דף עבודה. נמצא גם בממערך השיעור).
לאחר תשובות התלמידים, נקרין על הלוח את ההשוואה הכוללת הדגשות של נקודות הדמיון (ראו דף עבודה. נמצא גם בממערך השיעור).
נמשיך ונדון בכיתה:
לאור הדמיון הרב קל יותר לזהות את השוני.
נסכם ונאמר כי ייתכן שהבשורה בפרק יח מבקשת לגלות לנו דבר נוסף, ללמד אותנו עוד על אברהם ושרה. הבשורה הנוספת בפרק יח אינה אלא ניסיון לאברהם ולשרה, שבוחן את הדרך שבה יקבלו אורחים ביום חם ואת הדרך שבה יקבלו את הבשורה. קבלת האורחים מעידה על דמותם הייחודית של אברהם ושרה ומקשרת את הולדת יצחק למידותיהם הטובות. האירוח הנדיב והמסור מעיד על מידותיהם התרומיות של אברהם ושרה, אך עם זאת שרה עדיין נשארת במישור הריאלי, ומתקשה להאמין שלעת זקנתה תלד (להרחבת העיון בדו-שיח בין ה' לשרה דרך טעמי המקרא ראו 'אפשר עוד…').
אפשרות ראשונה:
נראה שזהותם האמיתית של האורחים שביקרו את אברהם אינה ידועה לאברהם כשהם מגיעים. נראה גם שהוא מזמין אותם לאוהלו ולשולחנו בלי היסוס ובלי לתהות על קנקנם. בהמשך אברהם גם מקשיב דבריהם ומקבל את בשורתם.
נעורר דיון בכיתה על היחס שאנחנו נותנים לאנשים שונים על פי זהותם:
אפשרות שנייה:
לפעמים רוצים מאוד משהו, מתייאשים קצת ופתאום הוא מתרחש.
תוכן: למדנו על הכנסת האורחים של אברהם ועל הבשורה שהאורחים מביאים אתם. התמקדנו באופן שבו שרה ואברהם מקבלים את הבשורה על הולדת יצחק. השווינו בין הבשורות בפרק יז ובפרק יח.
מיומנויות: זיהינו מילים מנחות ועמדנו על הבדלים בכינויי הגוף ככלים להבנת תוכן הסיפור; השווינו בין סיפורים.
מתודות: פתחנו בגירוי ללמידה מתוך יצירות אומנות או מתוך היכרות עם תרבות או מתוך האזנה לשיר. המשכנו בלימוד הפרק בשלבים, דרך הצעות יצירתיות לקריאה ועיון בעיצוב האומנותי של הסיפור עבור בהשוואתו לסיפור מקראי קרוב וכלה בדיון מוסרי אישי סביב שאלות שעולות מן הסיפור.
אמת ושלום:
השינוי המכוון שה' עושה בדברי הספק שהטילה שרה בבשורה על הולדת יצחק עורר את חז"ל לראות בדברי ה' שינוי מן האמת לצורך השכנת שלום בין שרה לאברהם. נעיין במדרש ונדון בגבולות החובה לומר אמת.
ילד אחד – שתי בשורות:
מאמרו של תמיר גרנות שתי הבשורות על הולדת יצחק מרחיב את ההשוואה והדיון על הצורך בשתי הבשורות ומה אפשר ללמוד מכל אחת מהן (קישור למאמר בעזר ההוראה: מאמר תמיר גרנות).
טעמי המקרא:
נוכל להעמיק בהבנת הדו-שיח בין ה' לשרה דרך לימוד של טעמי המקרא ושל המשמעויות השונות של המילה 'כי'. נתמקד בפסוק טו נכתוב אותו על הלוח ונזמין תלמידים להוסיף לו סימני פיסוק לפי הצורך: פסיק, נקודה, נקודתיים, סימן קריאה, סוגריים…
דרך התוספות של התלמידים נחדד את ההבנה של חלקי הפסוק ומשמעותו של כל חלק.
נבקש מהתלמידים לשים לב לטעמי המקרא בפסוק ולהיעזר בהם כדי לבדוק את הפיסוק שהוסיפו.
לדוגמה: טו וַתְּכַחֵ֨שׁ שָׂרָ֧ה לֵאמֹ֛ר: "לֹ֥א צָחַ֖קְתִּי" (כִּ֣י יָרֵ֑אָה). וַיֹּ֥אמֶר: "לֹ֖א, כִּ֥י צָחָֽקְתְּ!"
בתוך כך, נפנה את תשומת ליבם של התלמידים לשימושים השונים של המילה 'כי' בשתי הופעותיה בפסוק. נזכיר שבלשון המקרא למילה 'כי' יש שימושים שונים: אם / שמא / אלא / אשר = מפני ש…, ונשאל:
הבדואים:
להעשרה ולהשוואה להכנסת האורחים של אברהם אפשר להציג את המאמר "הבדואים – הכנסת אורחים" של אופירה גל.
ציור קיר של יוהן לוקס קרקר – צייר אוסטרו-צ'כי בן המאה ה-18 מתקופת הבארוק. הציור הוא חלק מסדרת ציורים במבנה קשתות מרובע בעיר יאסוב שבסלובקיה.
בציור נראים אורחי אברהם כבני אדם לכל דבר, ואברהם מגיש בפניהם דבר מאפה. ברקע אפשר להבחין בשרה בפתח הבית. מעניין לשים לב לרגליים היחפות של האורחים, למקל הנדודים של הדמות העומדת מימין ולקומפוזיציה בכלל.
Nati Harnik חאפלה בדואית, בתוך אוהל, ביישוב הבדואי "כסייפה". מתוך: ויקיפדיה Government Press Office (Israel), CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons
קרדיט: חנן בן ארי הערוץ הרשמי בתאריך: 20 במרץ 2018.
למאמר 'שתי הבשורות על הולדת יצחק' מאת תמיר גרנות מתוך אתר הר עציון
"אמר רבי לוי: שני בני אדם אמרו דבר אחד, אברהם ואיוב. אברהם, חלילה לך מעשות כדבר הזה, להמית צדיק עם רשע. איוב, אמר (איוב ט): אחת היא, על כן אמרתי תם ורשע הוא מכלה. אברהם נטל עליה שכר, איוב, נענש עליה."
(בראשית רבה מט, ט)
במקרא מסופר על שני אנשים שהעזו לעמוד מול אלוהים ולהעמיד בשאלה את הצדק האלוהי (תאודיצֵאה) – איוב ואברהם. בעוד איוב העמיד למבחן את הצדק האלוהי בשל הסבל האישי שלו, אברהם עושה זאת בעבור אחרים, ועוד בטרם נעשה מעשה.
האומץ של אברהם מצד אחד, ואמונתו כי הצדק האלוהי מושלם מצד שני, מבהיר לנו שני דברים: האחד, אברהם מפגין איכויות שמבהירות לנו מדוע הוא נבחר להיות אבי האומה; האחר, משפט צדקה ייעשה על ידי דיון והטלת ספק, לא באופן עיוור ולא על ידי המתנשא על עמו.
מדוע תיאור הדמויות הוא פעם בלשון יחיד ופעם בלשון רבים? בשל חוסר ההתאמה בין פסוק א לפסוק ב אף אפשר לתהות האם מדובר בסיפור אחד או בשני סיפורים שונים שהשתלבו יחד.
לפי רש"י, מדובר דווקא בשני ביקורים. האחד הוא מעין ביקור חולים שמבקר אלוהים את אברהם, לאחר שעבר ברית מילה; והאחר הוא של שלושת האורחים, שמטרת ביקורם היא הבשורה על לידת יצחק. בשלב מסוים שני מלאכים המשיכו לשליחותם לסדום, בעוד השלישי – הוא אלוהים – נשאר עם אברהם לדיון על סדום.
הכצעקתה, כלומר, האומנם המצב בסדום ועמורה כה בעייתי?
המילה 'הכצעקתה' היא יחידאית ומבוססת בעיקר על המילה 'צעקה'. מסדום ועמורה עולה צעקה, של החוטאים ושל קורבנותיהם, ואולי הצעקה היא דימוי – הפשעים בעיר כה עזים ששִמעם מגיע למרחקים.
כיום משתמשים במילה זו באופן דומה, כאשר מתעורר צורך לבדוק התנהלות מוסרית תקינה בחברה או בארגון מסוימים, בשל ריבוי תלונות או חשד אחר. למעשה, בשם זה מכונה אתר ישראלי שהוא חלק מיוזמה חברתית עולמית שעניינה להעלות את המודעות להטרדות רחוב על בסיס מין ומגדר. שם המיזם המקורי הוא Hollacack! ובעברית: הכצעקתה!
לעומת נח, אשר שמע על החורבן הקרב ללא ויכוח, אברהם מנהל עם אלוהים משא ומתן. אברהם מפקפק בצדקתו של עונש קיבוצי (קולקטיבי) לכל אנשי סדום, ופותח במעין התמקחות עם אלוהים.
אולם בסופו של דבר מתברר שאלוהים צדק מלכתחילה, וכי אין די צדיקים בעיר שיצדיקו את מניעת החורבן.
אף שאברהם מנהל את הדיון באופן עניו, אורך הרוח של אלוהים ונכונותו לנהל משא ומתן כזה עם בן אנוש, אינו דבר של מה בכך. כנראה המסר שנגלה כאן בעבור אברהם וצאצאיו הוא על הדרך הצודקת לעשות משפט.
מערכון זה לקוח מתוכנית הטלוויזיה הסאטירית "ניקוי ראש" ששודרה בערוץ הראשון, בשנות ה־70. בתוכנית נבחנו סוגיות אקטואליות או תרבותיות מנקודת מבט הומוריסטית ואף עוקצנית (בדומה ל"היהודים באים" של ימינו). לתוכנית זו הייתה השפעה רבה על השיח הציבורי, בין השאר מכיוון ששודרה בערוץ הישראלי היחיד שהיה בשנים אלו.
קרדיט: ניקוי ראש לקט 13 / כאן 11 – תאגיד השידור הישראלי, 2013
ארט דה גלדר, אברהם והמלאכים, שמן על קנבס, המאה ה־17. מאוסף מוזאון Boijmans Van Beuningen, מתוך ויקישיתוף
מדרשים ופרשנים יהודים ונוצרים עסקו בשאלת זהותם של האורחים, והצעות ופרשנויות שונות מסייעות לתווך את הקושי התאולוגי סביב התהייה האם מדובר בדמות אחת או בשלוש דמויות, או בדמות אחת שהיא שלוש דמויות?
בעבור הנצרות הקתולית לא היה קושי בפרשנות של דמות אחת שהיא בעצם שלוש, מאחר שזו ההשקפה העומדת בבסיס אמונת השילוש הקדוש. על פי תפיסה זו, נהגו אומנים נוצרים לצייר את האורחים כשלושה בני אדם או כשלושה מלאכים, וזהות האורחים נתפסה כהתגלמות של השילוש הקדוש – האל, הבן ורוח הקודש.
אולם בציור שלפניכם שצייר האומן הנוצרי דה-גלדר, דמות אחד המלאכים מודגשת באופן מיוחד, המרמז שזהו אלוהים. הציור עורר התנגדות משום שציור אלוהים בצורת אדם נתפס כחילול קודש וכעבירה על הדיבר השני "לא תעשה לך פסל וכל תמונה".
שרה, האישה בת התשעים מתבשרת בשורה שכמעט קשה להאמין לה וננזפת על כך. למעשה אין היא מתבשרת באופן ישיר, אולם אבל פן בציורו נותן לשרה מקום נוסף להיות נוכחת בו כאינדיבידואל.
הוא מצייר אותה מציצה מאחורי יריעת האוהל, כנראה שם נהגה לשהות האישה בתרבות הקדומה. אולי היה זה המטבח או תא אחורי באוהל אברהם, שבו הסתירה את פניה בשעה שבאו אורחים לבקר את בעלה, ואולי הייתה נוהגת להאזין לשיחות אברהם עם אורחיו מדי פעם בפעם. גם כאשר בא האורח עם בשורה שנוגעת לשרה באופן ישיר, אין היא חלק מהשיחה, וכאשר היא צוחקת היא עושה זאת בקרבה, אבל אלוהים שומע את צחוקה. פן יוצר בציור משחקי ניגודים בין האור לצל, ומדגיש את הבעת פניה באמצעות משטחי הצבע השטוחים.
צילום: דניאל ונטורה, ישיבת שבי חברון, 2011. מתוך ויקישיתוף
לאחר הפרֵדה של לוט מאברם, לוט בחר להתיישב בכיכר הירדן, ואברם בחר ליישב יישוב של קבע את אלוני ממרא שבחברון, מקום שקיבל את שמו כנראה על שם עצי האלון המצוי הנפוצים בו.
כיום, נהוג לזהות מקום זה בהרי יהודה, באזור היישוב "ראמת אל חליל" הנמצא כ־3 ק"מ מחברון ויש המזהים את "תל רומיידה" כמקום זה. ביהדות ובנצרות מייחסים למקום חשיבות בשל הקשר לסיפורים המקראיים על אודות אברהם. אפשר למצוא אזכורים שונים לעץ אלון עתיק כעץ שתחתיו ישב אברהם. בתרגומים עתיקים של המקרא, בתלמוד ובכתבים נוצריים קדומים מזכירים עץ אלון ענק. מקדש נבנה ליד העץ ובתקופת חז"ל אף היה נהוג לקיים לידו יריד שנתי.
הכנסת האורחים במזרח הקדום, בעיקר באזורים המדבריים, הייתה ערך בפני עצמו. בימינו יוצאים למסעות ולטיולים בעיקר כדי ליהנות, כחלק מתרבות הפנאי. אולם בעבר, מסע וחציית גבולות היו שגרת החיים של אנשים שפרנסתם תלויה בכך, למשל סוחרים או שבטים הנודדים בעקבות צורכי המרעה של המקנה שלהם או דיפלומטים החוצים גבולות. אנשים התניידו ברגל או בעזרת בעלי חיים, מקומות לינה בתשלום לא היו שכיחים, והמסעות הללו היו אף מסוכנים, בשל תנאי הטבע אך גם בשל שודדי דרכים. מסיבות אלו הכנסת האורחים שהוצעה לעובר אורח הייתה לא רק נעימה אלא אף מצילת חיים.
כיום, שריד למנהג הכנסת האורחים כערך בפני עצמו קיים עדיין בתרבות הבדואית. הבדואים משמרים תרבות של רועי צאן ושל נדודים, ולכן בתרבותם מייחסים להכנסת האורחים חשיבות רבה.
אברהם רץ, מכין, ונותן הוראות. ריבוי הפעלים בפסוקים המתארים את הכנותיו אינו מקרי, ונועדו לתת תחושה של התרחשות רבה.
מלבד המהירות, תיאורי האוכל מעידים על כך שאברהם היה נדיב הן בכמות – הוא נותן ביד שרה 300 סאים קמח כדי שתכין מאפים, הן באיכות – הוא בחר את המובחר ביותר בעבור אורחיו – הוא ציווה על הנער לשחוט בעבורו בן בקר, ולהגישו ב… חמאה. הייתכן שאבי האומה מגיש אוכל לא כשר?
על פי סדר הספרים במקרא, המצוות ובהן חוקי הכשרות נוסחו בזמן יציאת מצרים. על פי הסדר הכרונולוגי שנוצר בעריכת ספרי המקרא, מעמד הר סיני התרחש כמה דורות לאחר מות אברהם. למרות הקושי שיכול להיווצר בקריאה על הארוחה שהגיש אברהם, המחבר המקראי שומר על רצף סיפורי שמוביל מאברהם המונותאיסט הראשון ועד היווצרות העם והתרבות המאפיינת אותו.
ליאת רגב והרב בני לאו מצביעים על פרק יח כנקודת שיא בחיי אברהם.
קרדיט: סימנים – בראשית יח / 929 תנך ביחד, 2015
בסרטון מתמקדים בדו שיח בין אלוהים לאברהם, ובאופן שבו אלוהים יורד בהדרגתיות במספר הצדיקים שיש למצוא בסדום.
קרדיט: סיכום שבועי – בראשית פרקים טז–כ / 929 תנך ביחד, 2015