סגור תצוגת כיתה
הפרק

העם מבקש מלך

פסוקים ד-ט

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

העם פונה לשמואל בבקשה מנומקת להמליך מלך, אך שמואל מגיב בכעס ועלבון. נתמקד בניתוח בקשת העם ותגובתו של שמואל. נעמיק עם התלמידים לעבר שאלות בלי מענה חד-משמעי בטקסט, למשל: כיצד אפשר להסביר את תגובתו הקשה של שמואל? זוהי הזדמנות טובה לפנות לפרשנויות המשלימות לנו את תמונת האירועים ומציעות מגוון תשובות לשאלות הפתוחות שהטקסט מותיר.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה:
שמש אסוציאציות למילה 'מלך'. נכתוב את המילה 'מלך' בגדול במרכז הלוח ונבקש מהתלמידים להעלות כמה שיותר אסוציאציות למילה מתחומים שונים. לאחר כתיבת כל הנקודות שעלו על הלוח נדון:

  • אילו תחומים נוספים אתם מכירים שבהם עושים שימוש במילה 'מלך'? (למשל: מלך החיות, מלך הפלאפל וכו').
  • האם האסוציאציות שעלו בכיתה התמקדו בתחום השלטון והפוליטיקה או גלשו גם לתחומים אחרים? אם כן, לאילו תחומים?
  • מה לדעתכם כל כך מיוחד במלך?
  • מדוע תמיד נראה אנשים כותבים ונשמע אנשים אומרים ״אלון המלך״, ולא: ״אלון השופט״, ״אלון הנשיא״, ״אלון ראש הממשלה״ וכדומה?
  • אילו רגשות וציפיות מעלה המילה 'מלך'?

אפשרות שנייה:
משחק אלתור והמחזה בסגנון 'של מי השורה הזאת?'. נתחיל בסיעור מוחות קצר – נבקש מהתלמידים 'לזרוק' תשובות אפשריות לשאלות הבאות ונרשום את כל הדברים הנאמרים באופן מסודר על הלוח.

  1. דברים שילדים מבקשים מההורים…
  2. נימוקים שילדים מביאים…
  3. תגובות אופייניות של ההורים…
  4. נימוקים של הורים…

נדאג שיהיו לנו כמה תשובות בכל אחת מהקטגוריות. בזמן הכתיבה על הלוח ארבעה תלמידים מתנדבים יכתבו על פתקים את התשובות, כך שיהיו לנו ארבע ערמות נפרדות של פתקים.
נבחר שני מתנדבים להצגה: אחד ישחק ילד ואחד ישחק הורה. כל שחקן ייקח שני פתקים (אחד מכל ערמה המיועדת לו). המתנדבים יצטרכו להציג סיטואציה מאולתרת שבה הילד מבקש דבר אקראי מהוריו, והנימוקים של שני הצדדים יהיו אקראיים לחלוטין.

לאחר המשחק נדון בכיתה:

  • מה מאפיין את תגובות ההורים?
  • מה משפיע עליהן?
  • האם במציאות חייכם אתם חשים כי אפשר לצפות את תגובות ההורים? (ננסה למצות עוד את הדיון לאור החומרים שעלו בכיתה).

בשיעור נלמד על שיח בין העם לבין שמואל שמזכיר אולי גם יחס בין הורים לילדים.

הזמנה לקריאה

נקרא יחד בשמואל א פרק ח פסוקים א-ה.
משימה: קראו שוב את פסוק ה והסבירו שניים מהטיעונים שמביאים זקני ישראל בבקשתם למלך. "תרגמו" את הבקשות לשפה שלכם והוסיפו מעט דברי פירוט והסבר לבקשה.
נשמע את תשובות התלמידים ונכתוב על הלוח את שלוש הסיבות שמעלים הזקנים. נדון:

  • האם טיעוני הזקנים נכונים?
  • האם בקשתם למלך ראויה?
  • שערו כיצד יגיבו שמואל ואלוהים לבקשה?

נקרא את פסוקים ו-ט.

  • האם שמואל ואלוהים הגיבו כפי ששיערתם?
  • מדוע מתנגד שמואל לבקשה?
  • מה תגובת ה׳ לבקשה?
  • מדוע מבקש אלוהים משמואל "שמע בקול העם"?\

"וַיֵּרַע הַדָּבָר בְּעֵינֵי שְׁמוּאֵל" (פסוק ו)
נתמקד כעת בשאלה: מדוע שמואל חושב שבקשת העם רעה?
נכתוב את השאלה על הלוח.

עבודת כיתה:

  1. קראו שוב את פסוקים ה-ח ונסו למצוא סיבה אחת להתנגדות שמואל לבקשה.
  2. כל תלמיד יקבל פרשנות קצרה המתייחסת לתגובת שמואל בפס' ו (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור) קראו את הפרשנות שקיבלתם והסבירו את טענתה במילים שלכם.
    לאחר כמה דקות של עבודה נשמע את תשובות התלמידים לשאלה 1.
    לאחר מכן נשמע גם את התשובות לשאלה 2 ומתחת לשאלה נערוך רשימה של תשובות של הפרשנים.

מבט לחיים

לאחר העבודה שבה כל תלמיד נחשף לפרשנות אחת, נבקש מכל תלמיד לבחור פרשנות אחת שהיא בעיניו הפרשנות המשכנעת ביותר. אפשר לפתוח את ניתוח הפרשנויות השונות לדיון קצר בכיתה.

אפשרות ראשונה- משימת כתיבה יוצרת – גלגל הצלה לשמואל:
לאור הפרשנות שבחרתם – כתבו בגוף ראשון כיצד הייתם מגיבים במקומו של שמואל. אמרו לעם מה אתם באמת חושבים על הבקשה שלהם.
מומלץ לקחת את המשימה צעד קדימה ולהפיק שיחת ווטסאפ פיקטיבית בין שמואל לבין זקני ישראל. התלמידים יתאימו את תגובת שמואל להתכתבות בת זמננו באפליקציה whatsfake. את ההתכתבויות הטובות ביותר אפשר להקרין בפני כל הכיתה.

אפשרות שנייה- המחזה קבוצתית:
נחלק את הכיתה לקבוצות של 5-4 תלמידים וננסה להמיר את המתואר בפרק למצב יומיומי בין הורים לילדים. על התלמידים לתכנן ולהמחיז אינטראקציה בין הורים לילדים על פי הדגשים האלה:

  • בחרו סיטואציה שבה הילד מבקש דבר שההורה אינו מרוצה ממנו. אף שההורה אינו אוהב את הבקשה, תשובתו אינה שלילית. המחיזו שיחה בין ההורים לילדים שבמהלכה הילד מבקש, ההורה מנסה לשכנע את ילדו לסגת מבקשתו, אך לבסוף נענה בחיוב ומביע את מורת רוחו.
  • נסו לספק הסבר בתוך ההמחזה – מדוע הילדים מסרבים להקשיב לרצון ההורים למרות מאמצי השכנוע? מדוע ההורים מסכימים אף שאינם מרוצים?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: זקני העם פונים לשמואל בבקשה להמליך להם מלך ומביאים עמם שלושה טיעונים די משכנעים. שמואל מגיב בכעס ועלבון. גם אלוהים לא אוהב את הבקשה, אך הוא מבקש משמואל לכבד את בקשת העם ולתת להם מלך.
מיומנויות: קריאה בתנ"ך ו"תרגום" למילים שלנו, איתור מידע עצמאי, ניתוח פרשנויות.
מתודות: עבודת כיתה, מטלת כתיבה יוצרת.

אפשר עוד...

בקשה חצופה?
דיון מעניין שלא פתחנו בשיעור נוגע לאופן שבו העם מבקש את בקשתו. אפשר להתעכב על פסוקים ד-ה ולשאול:

  • האם בקשת העם מנומסת?
  • האם האופן שבו הם פונים לשמואל ראוי.

בעניין הזה אין תשובה ברורה, ויש פרשנויות לשני הכיוונים.

חוק המלך – דברים פרק יז פסוקים יד-כ:
פסוקים יד-כ בפרק יז בספר דברים עוסקים במלוכה בישראל ומכונים "חוק המלך". לפי פסוקים אלה נראה כי בקשת מלוכה היא שלב לגיטימי בהתמקמות עם ישראל בארצו, והפסוקים מציגים כמה נהלים ומגבלות שבהם יש להתחשב בבוא היום. קריאת פסוקים אלו יכולה להעמיק את הדיון בתגובתו הקשה של שמואל לבקשת העם.

מלך = עבודה זרה?
בפסוק ח אלוהים משווה בין בקשת העם למלך לבין עזיבת אלוהים. זוהי השוואה חמורה ביותר שמציגה את הבקשה למלך כמעשה בגידה של ממש, במקרה הטוב בשמואל, במקרה הרע – באלוהים עצמו. מעניין לדון בהשוואה זו ולנסות להבין מדוע הבקשה למלך נחווית כבגידה באל. אפשר לקשר לתחילת השיעור לדיון על השימוש הרחב במילה 'מלך', וכן לשימוש בתפילות בכינוי 'מלך' לתיאור אלוהים ("אלוהינו מלך העולם…").

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
מלך ככל הגויים?
רבי אליעזר אומר: זקנים שבדור – כַּהֹגֶן ביקשו: "תְּנָה לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ" (שמואל א ח,...
מלך ככל הגויים?
"...שִׂימָה לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם."
(פסוק ה)

איור: shutterstock.com

רבי אליעזר אומר: זקנים שבדור – כַּהֹגֶן ביקשו: "תְּנָה לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ" (שמואל א ח, ו). אבל עמי הארץ שבהם קלקלו והוסיפו: "וְהָיִינוּ גַם אֲנַחְנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם וּשְׁפָטָנוּ מַלְכֵּנוּ וְיָצָא לְפָנֵינוּ" (שמואל א ח, כ).

עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף כ עמוד ב

להמשך קריאה

בפרק עולה בפעם הראשונה הדרישה למלך. וכמו שמסופר בפרק, זה לא הולך בקלות. תחילה שמואל מסרב לבקשה, ורק אחרי התעקשות של העם הוא מסכים. המדרש מבחין בהבדל בין הבקשה שבתחילת הפרק לבין הבקשה שבסופו.

  • מצאו הבדלים בין שתי הבקשות למלך בפרק. מה הקלקול שמוצא המדרש בבקשה השנייה?
לא הלכו בדרכו
"וַיְהִי כַּאֲשֶׁר זָקֵן שְׁמוּאֵל… וְלֹא הָלְכוּ בָנָיו בִּדְרָכָו וַיִּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע" (שמואל א ח, א-ג)....
לא הלכו בדרכו
"וְלֹא הָלְכוּ בָנָיו בִּדְרָכָו וַיִּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע וַיִּקְחוּ שֹׁחַד וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט."
(פסוק ג)

איור: shutterstock.com

"וַיְהִי כַּאֲשֶׁר זָקֵן שְׁמוּאֵל… וְלֹא הָלְכוּ בָנָיו בִּדְרָכָו וַיִּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע" (שמואל א ח, א-ג). בניו לא עשו כמעשה אביהם – שמואל היה מחזר בכל מקומות ישראל ודן אותם בעריהם, כמו שנאמר: "וְהָלַךְ מִדֵּי שָׁנָה בְּשָׁנָה וְסָבַב בֵּית אֵל וְהַגִּלְגָּל וְהַמִּצְפָּה וְשָׁפַט אֶת יִשְׂרָאֵל" (שם, ז ,טז). ובניו לא עשו כן, אלא ישבו בעריהם, כדי להרבות שכר לחזניהם, ששימשו אותם להזמנת אנשים לבית דין, ולסופריהם, ששימשו אותם לכתיבת הפרוטוקולים.

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף נו עמוד א. ביאור אביגדור שנאן – ספר האגדה)

  • על פי המדרש, שמואל משמש דוגמה בצורת ההנהגה שלו. במה שונה התנהגותם של בניו?
והיינו ככל הגויים
לפעמים אנחנו רוצים משהו רק כי אנחנו רואים אותו אצל מישהו אחר… מוכר לכם? בני...
והיינו ככל הגויים
"וְהָיִינוּ גַם אֲנַחְנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם וּשְׁפָטָנוּ מַלְכֵּנוּ וְיָצָא לְפָנֵינוּ וְנִלְחַם אֶת מִלְחֲמֹתֵנוּ." (פסוק כ)

כולם אותו דבר. Albina Glisic/shutterstock.com

לפעמים אנחנו רוצים משהו רק כי אנחנו רואים אותו אצל מישהו אחר… מוכר לכם?

להמשך קריאה

בני ישראל מאוכזבים מן השלטון הלא יציב שאפיין את תקופת השופטים, ועל כן הם פונים אל שמואל ומבקשים להם מלך, בתקווה להשיג צורת שלטון חדשה ויציבה יותר. העם רואה שלכל עמי הסביבה יש מנהיג בשר ודם, שמשליט סדר בחברה ומוביל את הקרבות, ורוצה גם הוא מנהיג כזה.

היום אנו חיים בעידן של גלובליזציה ויש מגע בין תרבויות שונות. אנשים טסים לארצות שפעם לא הייתה להם אפשרות להגיע אליהן. האינטרנט והטלפונים החכמים מחברים אותנו בקלות למקומות רחוקים. אנו לובשים את אותם הבגדים של רשתות האופנה הגדולות, רואים אותם הסרטים ועוד ועוד. אפשר לטעון שבמובנים מסוימים הרצון להיות ככל הגויים עדיין קיים בנו, וגם בעמים אחרים.

  • להיות "כְּכָל הַגּוֹיִם" – מה היתרונות ומה החסרונות בכך? מה דעתכם, האם תרבות מאבדת כך משהו מעצמה או מרוויחה דבר חדש?
בית המשפט!
תמיס, אלת הצדק במיתולוגיה היוונית. עיניה מכוסות ובידה השמאלית היא נושאת את מאזני הצדק, סמל...
בית המשפט!
"וְלֹא הָלְכוּ בָנָיו בִּדְרָכָו וַיִּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע וַיִּקְחוּ שֹׁחַד וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט." (פסוק ג)

אלת הצדק (מאזניים + כיסוי עיניים). r.classen/shutterstock.com

תמיס, אלת הצדק במיתולוגיה היוונית. עיניה מכוסות ובידה השמאלית היא נושאת את מאזני הצדק, סמל למשפט צדק.

להמשך קריאה

העיניים המכוסות מסמלות שאינה מושפעת לרעה או לטובה מן העומדים לפניה, וכי לכולם יש מעמד שווה בפני החוק. הביטוי "וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט", שמופיע בתיאור חטאי בניו של שמואל, מופיע כמה פעמים במקרא. על פי תפיסת המקרא, הַטָּיַת דין היא מעשה עוול ודיכוי חברתי מהגרועים ביותר, בשל ניצול הכוח לרעה. נביאים שונים מתייחסים לעוול זה בחומרה, ובספר דברים מופיעים חוקים שמיועדים לרסן מצב שבו השליט מנצל את כוחו ומטה את שיפוטו נגד שכבות מוחלשות בחברה, למשל היתום והאלמנה, בעבור בצע כסף. הביטוי שגור גם היום, בעברית המודרנית, כי למרבה הצער בעלי כוח עדיין מתפתים לנצל את כוחם לרעה.

אחד הנימוקים של העם לרצונו בהחלפת השלטון קשור בהתנהלות בניו של שמואל: "וּבָנֶיךָ לֹא הָלְכוּ בִּדְרָכֶיךָ" (שמואל א פרק ח, ה). בניו של שמואל ירשו את מעמדם כשופטים, אך הם כשלו – לקחו שוחד והִטו משפט, כלומר פסקו לטובת בעלי ההון והכוח.

  • מדוע לדעתכם המחבר המקראי מציין דווקא חטא זה של בני שמואל?
הכוח משחית?
בהיסטוריה האנושית דוגמאות רבות לבתי מלוכה אשר "הכתר עלה להם לראש", ובמקום לפעול למען זכויות...
הכוח משחית?
"...אֶת בְּנֵיכֶם יִקָּח וְשָׂם לוֹ בְּמֶרְכַּבְתּוֹ וּבְפָרָשָׁיו וְרָצוּ לִפְנֵי מֶרְכַּבְתּוֹ." (פסוק יא)

לואי ה 16, צייר: ג'וזף דופלסיס 1777

ארמון הטריאנון הקטן, שהעניק לואי ה-16 למארי אנטואנט

בהיסטוריה האנושית דוגמאות רבות לבתי מלוכה אשר "הכתר עלה להם לראש", ובמקום לפעול למען זכויות נתיניהם, פעלו עבור האינטרסים האישיים שלהם וצברו רכוש וכסף רב על חשבון העם.

להמשך קריאה

לואי ה-16 היה מלך צרפת בשנים 1774–1792. בשנותיו האחרונות התמוטטה הממלכה, וניסיונותיו להיחלץ מהמשבר הביאו לפרוץ המהפכה הצרפתית. לואי ה-16 הוא דוגמה מובהקת למלך שחי חיי פאר מוגזמים וראוותניים בשעה שנתיניו רעבוּ ללחם.

לואי ה-16 ומארי אנטואנט עמדו בעין הסערה של מחאה עממית רחבה שהתפתחה לכדי "המהפכה הצרפתית". במהלך המהפכה הם הפכו לאויבי העם. ועכשיו – נחזור לפרק ולניגוד העז ששמואל מציג בין המלך לבין נתיניו.

  • מדוע שמואל משתמש בכינויי שייכות באזהרותיו: "בניכם", "עבדיכם", "כרמיכם"? איזה מסר הוא מחדד כך?
בגדי המלך החדשים
מה הופך אדם למלך? האם אלו הבגדים, הרכוש, אולי תכונות מיוחדות?  דוגמה אחת שמבקרת את...
בגדי המלך החדשים
"וַיְמָאֲנוּ הָעָם לִשְׁמֹעַ בְּקוֹל שְׁמוּאֵל וַיֹּאמְרוּ לֹּא כִּי אִם מֶלֶךְ יִהְיֶה עָלֵינוּ." (פסוק יט)

איור ל"בגדי המלך החדשים" מאת וילהלם פדרסון. מתוך אתר ויקיפדיה

מה הופך אדם למלך? האם אלו הבגדים, הרכוש, אולי תכונות מיוחדות? 

להמשך קריאה

דוגמה אחת שמבקרת את מוסד המלוכה היא הסיפור הידוע "בגדי המלך החדשים" של הנס אנדרסון כריסטיאן. בסיפור מסופר על מלך שהיה עסוק אך ורק בחיצוניות שלו, ופעם אחת החייטים שלו הלבישו אותו ב… כלום. כך הלך המלך בתהלוכה מכובדת, ורק ילד אחד העז לומר שהמלך הוא עירום. האמירה "המלך הוא עירום" מן הסתם לא מכוונת רק ללבוש של המלך, אלא מספרת לנו משהו עמוק יותר עליו ועל מוסד המלוכה. אף שדוגמאות רבות מן ההיסטוריה מוכיחות כי מוסד המלוכה לא תמיד הועיל לנתינים, מעניין לראות שעמים רבים ממשיכים לאחוז בבתי המלוכה שלהם גם כיום, אפילו אם תפקידם צומצם למעמד טקסי וסמלי בלבד. אולי לבני האדם יש צורך במנהיג שונה מהם, מורם מעם, שמצד אחד הוא אדם כמותם ולא אל, ומצד שני הוא לכאורה קצת מעבר ל"בשר ודם".

  • על איזה צורך עונה מוסד המלוכה, צורך שחשוב לעם עד כדי כך שהוא גורם לו להתעלם מהאזהרות של שמואל?
יש שופטים בבאר שבע
קרדיט: מסלולרי – תל באר שבע/maslolari, 2012 העיר באר שבע הייתה מקום יישוב מרכזי בסיפורי...
יש שופטים בבאר שבע
"וַיְהִי שֶׁם בְּנוֹ הַבְּכוֹר יוֹאֵל וְשֵׁם מִשְׁנֵהוּ אֲבִיָּה שֹׁפְטִים בִּבְאֵר שָׁבַע." (פסוק ב)

קרדיט: מסלולרי – תל באר שבע/maslolari, 2012

העיר באר שבע הייתה מקום יישוב מרכזי בסיפורי האבות, בתקופת השופטים ובתקופת המלוכה.

להמשך קריאה

הממצאים בְּתֵל באר שבע מעידים שהיא הייתה עיר חשובה בתקופת המלוכה. מפעל המים הגדול שנבנה שם מלמד שהשלטון המרכזי ראה בעיר נקודת התיישבות חשובה, ולכן השקיע בה מַשְׁאַבִּים. בית המושל שהתגלה, הוא עדות לנוכחות שלטונית שפיקחה על מילוי חובות האוכלוסייה כלפי השלטון. חומות העיר הַבְּצוּרוֹת מעידות על תפקידה של באר שבע כקו הגנה על הממלכה מפני שׁוֹסֵי (שׁוֹדְדֵי) המדבר.

  • לפי המידע בסרטון, מדוע פעלו בני שמואל דווקא בבאר שבע?
התפוחים נפלו רחוק מהעץ
בזמן שבני שמואל פועלים בבאר שבע באופן לא ראוי, שמואל נשאר ברמה, מקום הולדתו שאליו...
התפוחים נפלו רחוק מהעץ
"וַיִּתְקַבְּצוּ כֹּל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיָּבֹאוּ אֶל שְׁמוּאֵל הָרָמָתָה." (פסוק ד)

המסלול בין באר שבע למיקום המשוער של רמה המקראית. google maps Gisrael Orion- ME © 2018

בזמן שבני שמואל פועלים בבאר שבע באופן לא ראוי, שמואל נשאר ברמה, מקום הולדתו שאליו שב זמן מה לאחר קריאת ה' אליו.

להמשך קריאה

רמה, כפי שרומז עליה שמה (המילה "רָם" פירושה גבוה, מתנשא לגובה), היא מקום מוגבה. לפי המתואר בפרק זה ובאזכורים אחרים במקרא, מדובר במקום גבוה שנמצא בהר אפרים. הצעות רבות הוצעו במחקר למקומו של יישוב זה. כיום מקובל לזהות את היישוב הזה עם הכפר אַ-רַאם, שנמצא כתשעה קילומטרים מצפ

  • חשבו על המרחק בין שמואל לבניו. האם המרחק הפיזי הוא סמל למרחק נוסף ביניהם?
העם - דורש - מלך מלכותי!
  ב"שלטון מְלוּכָנִי" אדם אחד שולט במדינה, והסמכות הזאת עוברת בירושה מאב לבנו. לשיטת השלטון...
העם - דורש - מלך מלכותי!
"וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו הִנֵּה אַתָּה זָקַנְתָּ וּבָנֶיךָ לֹא הָלְכוּ בִּדְרָכֶיךָ עַתָּה שִׂימָה לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם. וַיֵּרַע הַדָּבָר בְּעֵינֵי שְׁמוּאֵל כַּאֲשֶׁר אָמְרוּ תְּנָה לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ וַיִּתְפַּלֵּל שְׁמוּאֵל אֶל ה'." (פסוקים ה-ו)

כסא מלכותי בסגנון ימי הביניים, כחלק מקידום העונה החדשה של "משחקי הכס", תאילנד 2016. enchanted_fairy / Shutterstock.com

 

ב"שלטון מְלוּכָנִי" אדם אחד שולט במדינה, והסמכות הזאת עוברת בירושה מאב לבנו.

להמשך קריאה

לשיטת השלטון הזאת קוראים בעברית "שלטון יחיד", ואילו בלועזית היא מכונה "מוֹנַרְכְיָה". ביוונית המילה "מונו" פירושה יחיד, המילה "ארכיה" פירושה לשלוט, ויחד: שלטון יחיד.
זקני ישראל מבקשים משמואל להמליך עליהם מלך בשר ודם, שינהיג ויוביל את העם.
התורה אינה מתנגדת לשלטון של מלך אנושי ורק מציגה כמה תנאים שנועדו להגביל את כוחו (מופיעים בספר דברים בפרק יז), אך שמואל, בהיותו נציג של אלוהים, מתנגד לבקשת זקני ישראל, ומנסה לשכנע אותם שהמלכת מלך בשר ודם תהיה לרעת העם ותפגע בו.

  • מהן הסיבות שבגללן זקני העם מבקשים מלך, על פי דבריהם? ומדוע היו רעים הדברים בעיני שמואל? באיזו עמדה אתם תומכים?
מי היו הפלשתים?
  הפלשתים היו יורדי ים אשר השתקעו בכנען בערי החוף עזה, אשדוד, עקרון, גת ואשקלון....
מי היו הפלשתים?
"וְהָיִינוּ גַם אֲנַחְנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם וּשְׁפָטָנוּ מַלְכֵּנוּ וְיָצָא לְפָנֵינוּ וְנִלְחַם אֶת מִלְחֲמֹתֵנוּ." (פסוק כ)

חמשת ערי פלשתים. באדיבות המוזאון לתרבות הפלשתים, אשדוד

הקרב הימי בין רעמסס השלישי לבין גויי הים ובכללם הפלשתים

  הפלשתים היו יורדי ים אשר השתקעו בכנען בערי החוף עזה, אשדוד, עקרון, גת ואשקלון.

להמשך קריאה

חוקרים טוענים שבעברם היו הפלשתים שכירי חרב, דבר הניכר גם בשיטת המשטר הפלשתית, הצבאית באופיה. בראש כל אחת מן הממלכות הפלשתיות עמד איש צבא בכיר, שכונה "סרן" (אף שיש מעט דוגמאות במקרא שבהן הוא מכונה "שליט" או "מלך"). לא ידוע בוודאות אם תפקיד הסרן עבר בירושה מאב לבן או שהסרנים היו שליטים נבחרים. לפי המקורות האשוריים המתייחסים לִפְלֶשֶׁת, נראה כי השלטון עבר בירושה אולם היה בכוחה של האוכלוסייה להדיח את השליט. ייתכן שדגם השלטון הצבאי בחמש ממלכות הפלשתים עמד לנגד עיניהם של זקני העם, כאשר ביקשו משמואל להמליך עליהם מלך.

  • לפי פסוק כ, מדוע העם מבקש מלך? וכיצד בקשתם קשורה בפלשתים?
המלך המגמגם
קרדיט: Kings Speech HD | נאום המלך/LevCinema, 2010  לפעמים מלכים דווקא טובים עבור עמם. דוגמה חיובית...
המלך המגמגם
"וְהָיִינוּ גַם אֲנַחְנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם וּשְׁפָטָנוּ מַלְכֵּנוּ וְיָצָא לְפָנֵינוּ וְנִלְחַם אֶת מִלְחֲמֹתֵנוּ." (פסוק כ)

קרדיט: Kings Speech HD | נאום המלך/LevCinema, 2010 

להמשך קריאה

לפעמים מלכים דווקא טובים עבור עמם. דוגמה חיובית לשירות שעושה מוסד המלוכה עבור נתיניו, היא סיפורו של המלך ג'ורג' השישי, מלך הממלכה המאוחדת (בריטניה) בימי מלחמת העולם השנייה. לאחר שאחיו ויתר על כס המלוכה, ג'ורג' היה מיועד לתפוס את מקומו אף שלא הוכן לכך במשך כל חייו כנהוג. ולא רק זאת, הוא היה עם גמגום כבד. אולם הוא למד להתגבר על הגמגום, ומסופר כי נתיניו נדבקו למַקְלְטֵי הרדיו באותה התקופה כדי להאזין לנאומים שנשא, נאומים שחיזקו ואיחדו אותם כעם נגד האויב הנאצי, בתקופה של הפצצות כבדות על ארצם.

  • מהסרט עולה כי לקולו של המלך מקום חשוב ביותר בחיזוק העם. המילה "קול" חוזרת מספר פעמים  בפרק, מהו הרעיון המרכזי העולה מחזרה זו?
שמואל והמהפכה הצרפתית
קרדיט: שתי נקודות מבט-המהפכה הצרפתית/מטח המרכז לטכנולוגיה חינוכית, 2014 בצרפת של המאה ה-18 החלה תסיסה...
שמואל והמהפכה הצרפתית
"וּזְעַקְתֶּם בַּיּוֹם הַהוּא מִלִּפְנֵי מַלְכְּכֶם אֲשֶׁר בְּחַרְתֶּם לָכֶם וְלֹא יַעֲנֶה ה' אֶתְכֶם בַּיּוֹם הַהוּא." (פסוק יח)

קרדיט: שתי נקודות מבט-המהפכה הצרפתית/מטח המרכז לטכנולוגיה חינוכית, 2014

בצרפת של המאה ה-18 החלה תסיסה בקרב העם נגד המשטר המלוכני.

להמשך קריאה

בעקבות התנהלות השליטים המלוכניים, שהתנהלו באופן מושחת על חשבון העבודה הקשה של בני המעמד השלישי (מעמד האזרחים) והמיסים ששילמו. בסופו של דבר הביאה תסיסה זו למהפכה הצרפתית, שהשפעותיה היו כלל-עולמיות. צפו בסרטון שבו מוצגות שתי נקודות מבט בנוגע לשלטון המלוכני.

  • בסרטון מוצגות מחלוקת בדבר חלוקת החברה למעמדות. בנאומו, שמואל מזהיר את העם ממצב דומה. הביאו דוגמה מהכתוב והסבירו אותה.