"וַחֲמִשִּׁים וְחָמֵשׁ שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם" – לדמותו של מנשה
פרק כא, א-ט ודברי הימים ב לג, כ-י
בכמה מילים
מנשה מלך בירושלים חמישים וחמש שנה, יותר מכל מלך ביהודה לפניו ואחריו. דמותו מוצגת פעמיים בתנ"ך – פעם אחת בפרקנו ופעם אחרת בדברי הימים פרק לג. בעוד בפרקנו מתואר כי הוא נשאר בחטאיו עד מותו, בדברי הימים הוא חוזר בתשובה שלמה ומתקן את דרכיו. במהלך זה נלמד את חטאי מנשה, נשווה את האופן שבו הוא מוצג בשני המקורות ונדון בהשפעות מעשי האדם עליו ועל סביבתו.
הזמנה ללימוד
שאלה פותחת: האם אדם שפגע במעשיו בהרבה אנשים יכול לתקן אותם לגמרי?
הצעה ראשונה: מחשבות על ביטוי
נכתוב בתוך עיגול על הלוח "צדיק ורע לו, רשע וטוב לו" ונשאל את התלמידים:
- אילו מחשבות הביטוי הזה מעורר בכם?
נתמקד בחצי השני של הביטוי – "רשע וטוב לו".
- האם לדעתכם בעולם טוב לרשעים?
- מה הבעיה שעומדת בבסיס המשפט?
- למה אנחנו מצפים ומדוע? האם המשפט עומד נגד הציפיות שלנו? ננסח יחד את המשפט ההפוך.
- האם קרה לכם ששאלתם את עצמכם את השאלה הזאת?
נזמין את התלמידים לתת דוגמאות למצבים שבהם השאלה הזו יכולה לצוץ.
- איזה מפגש יכול לעורר בנו את המחשבה הזאת בחיים שלנו?
הצעה שנייה: העלאת מקרה לדיון
נציג מקרה: שלושה תלמידים העתיקו במבחן. המורה מגלה שהייתה העתקה אבל לא יודעת מי העתיק ולכן המבחן של כולם נפסל וכולם צריכים להיבחן במועד ב אלא אם כן התלמידים שהעתיקו יודו וייענשו על כך בחומרה.
- מה הייתם עושים לו הייתם התלמידים האלו?
- אלו טיעונים יש לכאן ולכאן?
הצעה שלישית: עיון במדרש
נקרין על הלוח או נחלק לתלמידים את משל הקודח בספינה ממדרש ויקרא רבה (ראו משל גם בממערך השיעור), ונשאל את התלמידים את השאלות המובאות בעזר ההוראה.
הזמנה לקריאה
שלב ראשון: חטאיו של מנשה
נקרין על הלוח את פסוקים א-ז נקרא אותם ונסביר.
נחזור ונקרא את פסוקים א-ב, בפסוקים מתואר שמנשה היה מלך שעשה הרע בעיני ה'. נבקש מהתלמידים לכתוב לעצמם תוך שתי דקות כמה שיותר חטאים שהם מזהים בקטע. בתום שתי הדקות נשאל כמה חטאים נמצאו. נעבור על הקטע יחד נזהה את החטאים ונסביר בעל פה:
- "וַיִּבֶן אֶת הַבָּמוֹת אֲשֶׁר אִבַּד חִזְקִיָּהוּ אָבִיו".
- "וַיָּקֶם מִזְבְּחֹת לַבַּעַל".
- "וַיַּעַשׂ אֲשֵׁרָה כַּאֲשֶׁר עָשָׂה אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל".
- "וַיִּשְׁתַּחוּ לְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם וַיַּעֲבֹד אֹתָם" (צבא השמיים = עבודת כוכבים).
- "וּבָנָה מִזְבְּחֹת בְּבֵית ה' [..] וַיִּבֶן מִזְבְּחוֹת לְכָל צְבָא הַשָּׁמָיִם בִּשְׁתֵּי חַצְרוֹת בֵּית ה'".
- "וְהֶעֱבִיר אֶת בְּנוֹ בָּאֵשׁ" (הכוונה לעבודת המולך שכחלק ממנה העבירו או הקריבו בנים באש).
- "וְעוֹנֵן וְנִחֵשׁ וְעָשָׂה אוֹב וְיִדְּעֹנִים" (דרכים אסורות לחקור בעתיד).
- "וַיָּשֶׂם אֶת פֶּסֶל הָאֲשֵׁרָה אֲשֶׁר עָשָׂה בַּבַּיִת אֲשֶׁר אָמַר ה' אֶל דָּוִד וְאֶל שְׁלֹמֹה בְנוֹ בַּבַּיִת הַזֶּה וּבִירוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בָּחַרְתִּי מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אָשִׂים אֶת שְׁמִי לְעוֹלָם".
לאחר שהסברנו וזיהינו את כל החטאים בקטע בעל פה, נטיל משימה נוספת לעבודה עצמאית (ראו משימה גם בממערך השיעור):
- בפסוקים ג-ז מוזכרים ארבעה אישים מעברן של ממלכות יהודה וישראל. מיהם ארבעה אישים אלו ומדוע הכתוב מזכיר אותם בהקשר של מנשה ומעשיו?
- מצאו בפסוקים א-ז שני משפטים המדגישים את קדושת המקדש וירושלים.
- מדוע לדעתכם מדגיש הכתוב את קדושת בית המקדש וירושלים בהקשר של חטאי מנשה?
תשובות למורה:
- בפסוקים ג-ז מוזכרים ארבעה אישים מעברן של ממלכות יהודה וישראל. מיהם ארבעה אישים אלו ומדוע הכתוב מזכיר אותם בהקשר של מנשה ומעשיו? (אחאב – מנשה חוטא כמוהו; חזקיהו – מנשה מחזיר לאחור את הדברים ששיפר; דוד ושלמה – מייצגים את הבחירה בירושלים למקום החיבור בין העם לאלוהים, ולמקום שקודש בברית)
- מצאו בפסוקים א-ז שני משפטים המדגישים את קדושת המקדש וירושלים. (בפסוקים ד וז – "בְּבֵית ה' אֲשֶׁר אָמַר ה' בִּירוּשָׁלִַם אָשִׂים אֶת שְׁמִי", " בַּבַּיִת אֲשֶׁר אָמַר ה' אֶל דָּוִד וְאֶל שְׁלֹמֹה בְנוֹ בַּבַּיִת הַזֶּה וּבִירוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בָּחַרְתִּי מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אָשִׂים אֶת שְׁמִי לְעוֹלָם")
- מדוע לדעתכם מדגיש הכתוב את קדושת בית המקדש וירושלים בהקשר של חטאי מנשה? (כי כך מתחדדת עוד יותר הפרת הברית של מנשה – הוא הכניס עבודה זרה אל העיר שבה בחר אלוהים לשבתו, בבית שבו שם את שמו – לא מדובר בסתם עוד עבודה זרה, אלא בחילול מתריס)
נסיים את שלב א בסיכום ודיון:
פגשנו בחטאי מנשה, ראינו שכולם קשורים לעבודת אלוהים. ראינו בפסוקים כיצד התנ"ך מדגיש שירושלים היא העיר הנבחרת ובית המקדש הוא הבית הנבחר ולכן הכנסת עבודה זרה לתוכם היא הפרה של הברית וחילול הקודש. חשוב להזכיר את פסוק טז המצוי מחוץ לתחום הפסוקים בשיעור ומדבר על חטא מוסרי-חברתי של מנשה: שפיכת דם.
מסקנה כללית: מנשה מלך חוטא ביותר, שמעז לעשות יותר משעשו כל קודמיו.
- האם כל מלכותו של מנשה התאפיינה בחטאים אלה?
- האם הוא מתקן את דרכיו?
נקרא יחד בפסוקים יז-יח: בסיכום חיי מנשה מוזכרים כל חטאותיו והוא מעביר את המלוכה לבנו אמון (שם של אל השמש המצרי – מראה עד כמה עמוקה הייתה חדירת העבודה הזרה).
שלב שני: היכרות עם דמותו של מנשה בדברי הימים ב פרק לג פסוקים י-כ
נגיד לתלמידים שעל ההתרחשויות במלכים יש לנו מקור תנ"כי נוסף – דברי הימים, ספר בכתובים שמציג את האירועים וההתרחשויות מזווית אחרת ונותן דגשים אחרים. נקרין על הלוח את פסוקים י-כ בפרק לג בדברי הימים. לפני קריאה נבקש מהתלמידים לשים לב להבדלים מהותיים בין דמותו של מנשה כפי שהיא עולה מדברי הימים לדמותו כפי שהכרנו אותה ממלכים. נקרא את הפסוקים ונבאר בעת הקריאה. נבקש מהתלמידים להשלים לעצמם את המשפט הזה:
לעומת ספר מלכים שבו מנשה… בספר דברי הימים מנשה…
ניתן שהות לאחר הקריאה למי שלא הספיק להשלים את המשפט ונבקש מהתלמידים לשתף בהבדלים שזיהו (בדברי הימים מנשה נענש ובמלכים לא, ובדברי הימים מופיעים גם חזרה בתשובה של מנשה, תיקון שעושה מנשה בעם בשובו, הכנעה, גילוי האמת ותפילה של מנשה).
שלב שלישי: תוצאיהם ארוכות הטווח של חטאי מנשה
נקרא יחד במלכים ב פרק כג פסוקים כו-כז ונשאל את התלמידים:
- לפי ספר מלכים, האם נסלחו לגמרי חטאות מנשה?
- ראינו כי בספר זה לא הוזכרה תשובתו ועכשיו אנחנו רואים את תוצאות חטאיו. מהן תוצאות אלו? (חורבן יהודה – כתוב מפורש מאוד)
- אם מנשה חזר בתשובה, מדוע חטאיו גרמו בכל זאת לחורבן? מדוע לא נמחל לו עליהם?
נחזור לדברי הימים פרק לג פסוק יז, שם כתוב שהעם המשיך לחטוא בחטאי הבמות. - האם חזרתו בתשובה האישית של מנשה הספיקה?
- האם החטא שלו כלל את עצמו בלבד?
- מה זה מלמד על אחריות של מנהיג?
אפשר לציין שהדגשים במלכים ובדברי הימים ונקודות ההתבוננות של שני הספרים אחרים ומכאן נובעים התיאורים השונים. לדיון מעמיק בסוגיית ההבדלים ומטרתם אפשר להרחיב.
מבט לחיים
למדנו על מלך שהוביל את העם למקומות בעייתיים מאוד. לפי דברי הימים מנשה חזר בתשובה, ואילו ספר מלכים אינו מציין זאת.
- האם באמת אנחנו היחידים שנושאים בתוצאות מעשינו – הטובים או הרעים?
- אם נחזור אנחנו בתשובה אחרי שהובלנו אחרים לדרך רעה, האם די בכך?
- מנשה חטא והחטיא המונים בישראל, ובין שחזר בתשובה ובין שלא, האם הוא יכול לתקן ולהחזיר את כל אלו ששלח כבר לדרך אחרת?
- מנשה השתמש בכוחו הרב כדי להחטיא, וכשחזר בתשובה כבר לא היה יכול לתקן בצורה שלמה את מה שקלקל. מה אנחנו לומדים מכך על אחריות, על הנהגה ועל כוחם של מעשינו?
אפשר להקרין לכיתה קטע מתוך הסרט 'תעביר את זה הלאה'.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: זיהינו בכתובים את חטאי מנשה כלפי אלוהים, זיהינו את ההדגשה של קדושת ירושלים שחילל מנשה. השווינו בין דמותו של מנשה כפי שהיא עולה מפרקנו וכפי שהיא עולה מדברי הימים פרק לג – ראינו שלפי מלכים מחיר חטאיו של מנשה היה חורבן ושהאדם משפיע לא רק על עצמו בלבד.
מיומנויות: עבודה עצמאית מול טקסט מקראי, השוואה, שימוש במושגים.
מתודות: זיהוי חטאים, עבודת כיתה, השוואה של דמותו של מנשה בשני המקורות.