סגור תצוגת כיתה
הפרק

עבדות וחירות

פסוקים ח-יד

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נשמע יחד בכיתה את השיר "עבדים היינו".
ונשאל:

  • מה זה להיות עבד?
  • מה ההבדל בין עבדות לעבודה?

אפשרות ראשונה:
נקרין בכיתה ציור שהיה לסמל של שחרור העבדים באמריקה. נזמין את התלמידים להתבונן בתמונה ולחשוב עליה. נכוון אותם להתבונן בפניו של העבד, באופן שבו הוא יושב, ובאזיקים הקושרים את ידיו – איך מרגיש, לדעתכם, העבד?

אפשרות שנייה:
נצפה יחד עם התלמידים בסרטון תמונות קצר המתאר את העבדות של העברים במצרים, או בחלק מתוך סרט האנימציה "נסיך מצרים", נשאל את התלמידים, איזו אווירה הרגשתם בתמונות? איך הרגישו, לדעתכם, העבדים? 

מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים

נקרא את הפסוקים ח-יד, ונסביר אותם. הפסוקים רצופי מילים קשות. נסביר אותם כללית, ונתעכב על ביאור של מספר ביטויים מצומצם. נספר בעל פה את המשך הפסוקים (עד סוף הפרק), ונשאל:

  • מי אומר "הבה נתחכמה," ולמי הוא אומר זאת?
  • מה פירוש הביטוי "ערי מסכנות"? ומהי משמעותו בפסוק שלפנינו?
  • אילו מילים וביטויים מספרים לנו כאן כמה קשה היה לבני ישראל במצרים?

מבט שני- הסבר הפסוקים ושאלות הבנה

נבקש מתלמיד או מתלמידה החושבים שהבינו את ההתרחשות בפסוקים, להסביר לנו במילים שלהם מה קרה בפסוקים שקראנו. נלווה את התרגום למילים עכשוויות על ידי דיוק בדברי התלמיד/ה, ונתעכב עם הכיתה כולה על מילים המבטאות את השיעבוד במצרים. נחשוב על המשמעות של כל אחת מהמילים בנפרד, ועל ההסלמה שמתוארת בהם. נראה יחד כי תחילה מדובר בשיעבוד של הממון: "וַיָּשִׂימוּ עָלָיו שָׂרֵי מִסִּים לְמַעַן עַנֹּתוֹ בְּסִבְלֹתָם," ובהמשך מתרחב השיעבוד גם לחופש העיסוק, חופש הבחירה וכו': "וַיִּבֶן עָרֵי מִסְכְּנוֹת." תגובת ישראל לשיעבוד מסוכמת בפסוקים: "והיה כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ". התגובה של ישראל לשיעבוד היא התרבות עצומה של העם… נשאל את התלמידים ונחשוב יחד איתם על שאלות כגון:

  • מה משתנה מתיאור אחד לשני, לדעתכם?
  • האם זהו רק רצף של דברים רעים, או שיש היגיון בסדר שבו הדברים מתרחשים כאן?
  • אילו היה עליכם לתת כותרת לכל גזֵרה כזאת, איך הייתם קוראים לה? לאיזה חלק בחיים היא קשורה?

לחלופין, במקום דיון בעל-פה ניתן להמחיש את ההדרגה בגזרות פרעה ואת תחושת השיעבוד ואובדן החופש.
נסמן על הרצפה (בכיתה או במסדרון), בטוש או בעזרת המרצפות, מעין סולם שתחילתו בחֵירוּת מוחלטת וסיומו בשיעבוד מוחלט. ליד כל שלב בהרעה בגזרות נציב תמונה המתארת אותו. נזמין את התלמידים לעמוד בשורה ליד הסולם, ולהתקדם (קדימה או לאחור) – כל אחד בתורו – על הסולם לפי תחושתו לגבי כל שלב: אם לדעתו או לדעתה השלב מתאר חופשיות או שיעבוד. לאחר מכן נתבונן עם התלמידים להיכן הגיעו, ונסיק מכך מה היו התחושות של בני ישראל ביחס לגזרות של פרעה. מטח תמונות של גזרות

מבט שלישי- התבוננות והעמקה

נבקש מהתלמידים להתחלק לשלשות ולהמחיז באלתור את הפסוקים שקראנו. בכל שלשה – תלמיד אחד הוא קריין ושני תלמידים הם שחקנים "אילמים", האחד מצרי והשני עברי, והם מדגימים את ההתרחשות שהקריין קורא בתנועות גוף ובפנטומימה בלבד. נִצפה בכמה הצגות כאלה במליאת הכיתה וננתח את האופן שבו בחרו התלמידים לייצג את השיעבוד, תוך הענקת תשומת לב מיוחדת להבעות הפנים ולשפת הגוף.
נבדוק: האם הן משתנות בכל שלב בשיעבוד? מה ההבדל בין השלבים השונים? וכדומה… נשבח את התלמידים על הביצועים המרשימים שלהם. נסכם את הדברים שנעשו עד כה ונאמר: התחושה שעולה מתוך העבדות והמחסור בחופש היא ברורה מאוד, והיא בעצם הדבר הכי חשוב המבדיל בין עבד לבין בן חורין. מעֵבר לקושי בגוף, למראֶה ולמעמד, התודעה והתחושות עוברות שינוי עצום.

מבט לחיים

נחלק לתלמידים דף עם שני ציורים, ציור אחד של עבד וציור אחד של בן חורין. נבקש מהם לכתוב או לצייר את התחושות שלדעתם כל אחת מהדמויות מרגישה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: הענקנו מחשבה רבה להבדל התהומי הקיים בין קיום של עבדות וקיום של חירות, וניסינו לייצר הבנה של שני המצבים.
מיומנות: הבנו את הסיפור בפסוקים. ודרך תשומת הלב שהענקנו להתפתחות הפנימית בפסוקים ולהסלמה המתוארת בהם בגזרות השיעבוד, העמקנו את ההבנה שלנו לגבי הקושי הגדול שבמציאות חייו של העבד.
מתודה: דרך שפת הגוף והציור ניסינו להבין מקצת הרגשות המתלווים למצב של עבדות לעומת מצבם של בני החורין.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
עבדים היינו
מה זה להיות עבד? מה ההבדל בין עבדות לעבודה? קרדיט: עבדים היינו, ביצוע: יהורם גאון/...
עבדים היינו

  • מה זה להיות עבד?
  • מה ההבדל בין עבדות לעבודה?

קרדיט: עבדים היינו, ביצוע: יהורם גאון/ מטב שירי הילדים. 2012

סמל התנועה לביטול העבדות
האם איני בן אדם ואח?' – אחד מסמליה הבולטים של התנועה לביטול העבדות שיצר ג'וזאיה וג'ווד, 1795...
סמל התנועה לביטול העבדות

האם איני בן אדם ואח?' – אחד מסמליה הבולטים של התנועה לביטול העבדות שיצר ג'וזאיה וג'ווד1795

 

  • תארו את המבע על פניו של העבד, את האופן בו הוא יושב, ואת מנח ידיו- אילו תחושות מעביר הציור למתבונן בו?
נסיך מצרים - עבדות
באילו עבודות/ סוגי עבודות עוסקים בני ישראל, כיצד מתואר היחס של המצרים אליהם? קרדיט: נסיך...
נסיך מצרים - עבדות
"וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ." (פסוק יג)

  • באילו עבודות/ סוגי עבודות עוסקים בני ישראל, כיצד מתואר היחס של המצרים אליהם?

קרדיט: נסיך מצרים. מתוך ערוץ הרשות לתמיכה בהוראה ובלמידה. פורסם בתאריך 25 במרץ 2014

אגודה אחת
כְּשֶׁהָיוּ יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם הָיוּ כֻּלָּם אֲגֻדָּה אַחַת.כָּרְתוּ בֵּינֵיהֶם בְּרִית שֶׁיַּעֲשׂוּ גְּמִילוּת חֲסָדִים זֶה עִם זֶה,...
אגודה אחת
"וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה, אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ." (פסוק א)

איור: shutterstock.com

כְּשֶׁהָיוּ יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם הָיוּ כֻּלָּם אֲגֻדָּה אַחַת.
כָּרְתוּ בֵּינֵיהֶם בְּרִית שֶׁיַּעֲשׂוּ גְּמִילוּת חֲסָדִים זֶה עִם זֶה,
וְיִשְׁמְרוּ בִּלְבָבָם בְּרִית אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיַעֲקֹב – מָסֹרֶת אֲבוֹתֵיהֶם,
וְשֶׁלֹּא יָנִיחוּ לְשׁוֹן בֵּית יַעֲקֹב – שְׂפַת אֲבִיהֶם,
וְלֹא יִלְמְדוּ לְשׁוֹן מִצְרַיִם,
שֶׁלֹּא יַגִּיעוּ לִידֵי עֲבוֹדָה זָרָה.

עַל פִּי תַּנָּא דְבֵי אֵלִיָּהוּ רַבָּה, פָּרָשָׁה כ"א

מתוך: פרשת השבוע, "יהודי בארץ זרה", © כל הזכויות שמורות לסנונית ולקרן תל"י.

  • מה עזר לבני ישראל לשמור על אחדות ועל הזהות שלהם במצרים?
שישה בכרס אחד
המדרש סופר שש מילים שמתארות את הריבוי (אתם מוזמנים לספור גם) "כל אחת ואחת ילדה...
שישה בכרס אחד
"וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ בִּמְאֹד מְאֹד וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ אֹתָם". (פסוק ז)
לידה של הרבה ילדים

AlohaHawaii / Shutterstock.com

המדרש סופר שש מילים שמתארות את הריבוי (אתם מוזמנים לספור גם)

"כל אחת ואחת ילדה שישה בכרס אחד, שנאמר: 'ובני ישראל פרו וישרצו'".

(שמות רבה א , ח)

  • מה קורה כשיש למישהו ילדים רבים, וכשהם גדלים – גם להם יש הרבה מאוד ילדים?
  • מָהֵם, לדעתכם, השינויים הנוצרים כשקבוצת אנשים נעשית גדולה יותר ויותר במהירות?
וכאשר יענו אתו כן ירבו וכן יפרץ
בהקשר הפרק: ככל שהמצרים עינו את בני ישראל ושיעבדו אותם יותר, הריבוי של בני ישראל...
וכאשר יענו אתו כן ירבו וכן יפרץ
"וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ."  (פסוק יב)
ניצן יוצא מגזע עץ גדוע

חוטר. צילום: Micha Dannhauer / shutterstock.com

בהקשר הפרק: ככל שהמצרים עינו את בני ישראל ושיעבדו אותם יותר, הריבוי של בני ישראל לא רק שלא נפגע אלא אף גדל.
כביטוי: ככל שמנסים להקטין משהו ולפגוע בו, הוא דווקא גדל ומתחזק.

  • התבוננו בתמונה והסבירו – מה הקשר בין הפתגם לבין התמונה?
אשר לא ידע את יוסף
מה  המלך החדש לא ידע על יוסף? אם אתם לא זוכרים, פתחו את ספר בראשית...
אשר לא ידע את יוסף
"וַיָּקָם מֶלֶךְ חָדָשׁ עַל מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף." (פסוק ח)

פסלו של רעמסס השני שרבים מזהים אותו עם המלך החדש שקם למצרים. Hajor, Wikimedia commons, CC BY-SA 3.0

  • מה  המלך החדש לא ידע על יוסף? אם אתם לא זוכרים, פתחו את ספר בראשית פרק מא והיזכרו.
  • המילים מהפסוק "אשר לא ידע את יוסף", הם ביטוי בעברית של ימנו כדי לומר שמישהו לא מכיר או לא רוצה להכיר במעשי הדור הקודם – מוזמנים לתת דוגמאות.
עבדים היינו לפרעה במצרים/ איור מהגדת פסח
הזמנה להתבוננות:  באילו סוגי עבודות עובדים בני ישראל בתמונה? איזו מהן קשה במיוחד לדעתכם? למה?...
עבדים היינו לפרעה במצרים/ איור מהגדת פסח
"וַיָּשִׂימוּ עָלָיו שָׂרֵי מִסִּים לְמַעַן עַנֹּתוֹ בְּסִבְלֹתָם וַיִּבֶן עָרֵי מִסְכְּנוֹת לְפַרְעֹה אֶת פִּתֹם וְאֶת רַעַמְסֵס." (פסוק יא)

עמוד מתוך "הגדת ברצלונה", 1340 בערך, כתב-יד. Ad. 14761, f. 30v © The British Library

הזמנה להתבוננות:

  •  באילו סוגי עבודות עובדים בני ישראל בתמונה? איזו מהן קשה במיוחד לדעתכם? למה?
  • מה הבדלים בין העבדים לבין הנוגשים המצריים?
  • מה אפשר ללמוד מהם על העבדות?
עבדות
הזמנה להתבוננות: מה מלמדת שפת הגוף של ההעבדים? באילו עבודות הם עוסקים? האם יש אדם...
עבדות
"וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ." (פסוק יג)
איור בני ישראל במצרים

איור בני ישראל במצרים. Luisa Fumi / Shutterstock.com

הזמנה להתבוננות:

  • מה מלמדת שפת הגוף של ההעבדים?
  • באילו עבודות הם עוסקים?
  • האם יש אדם המפקח על עבודתם? מצאו אותו ותארו את מעשיו לפי התמונה.
היאור- הנילוס
היאור הוא השם המקראי לנילוס, אחד הנהרות הגדולים בעולם. אורכו של הנילוס 6,655 קילומטר ושטח...
היאור- הנילוס
"וַיְצַו פַּרְעֹה לְכָל עַמּוֹ לֵאמֹר כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ וְכָל הַבַּת תְּחַיּוּן." (פסוק כב)
Ewa Studio / shutterstock.com

Ewa Studio / shutterstock.com

היאור הוא השם המקראי לנילוס, אחד הנהרות הגדולים בעולם.

אורכו של הנילוס 6,655 קילומטר ושטח אגן הניקוז שלו הוא 3,490,000 קילומטר רבוע, כעשירית משטחה של אפריקה. הנהר מהווה עורק חיים למצרים, סודאן ודרום סודאן, וזהו מקור המים העיקרי במדינות צחיחות אלו.

  • מוזמנים להכנס לקישור ולצאת לסיור וירטואלי בנילוס בעזרת הגוגל ארץ.
  • התקרבו אל הנהר – האם אתם מבחינים בחלקות השדה ובתעלות ההשקייה?
מצרים
התבוננו במפה האילמת – היכן נמצאת מצרים ומה קרבתה לארץ כנען ? אתם מוזמנים לחשוב...
מצרים
"וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה  אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ" (פסוק א)
מבט מגוגל ארץ על מזרח התיכון.

מבט מגוגל ארץ על מזרח התיכון. Jacques Descloitres, MODIS Rapid Response Team, NASA/GSFC

  • התבוננו במפה האילמת – היכן נמצאת מצרים ומה קרבתה לארץ כנען ?
  • אתם מוזמנים לחשוב באיזו דרך עברה משפחת יעקב כדי להגיע למצרים.
  • נסו לשער – כמה זמן נמשך מסע כזה ברכב בימנו? וכמה זמן הוא נמשך ברגל?
הירידה למצרים על פי ציור קיר מקבר "בני חסן"
בני ישראל לא ירדו למצרים כעבדים, אלא כאנשים מכנען שבאו לגור ב"מחסן התבואה הגדול" של...
הירידה למצרים על פי ציור קיר מקבר "בני חסן"
"וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ." (פסוק א)

בני ישראל לא ירדו למצרים כעבדים, אלא כאנשים מכנען שבאו לגור ב"מחסן התבואה הגדול" של העת העתיקה. הציור שלפניכם התגלה בקבר במצרים, והוא מתאר שיירת סוחרים שהגיעה למצרים בנסיבות דומות.

התבוננו בתמונה:

  • מי מנהיג השיירה? כיצד החלטתם מי מנהיג השיירה? מה מאפיין אותו?
  • מה מביאים אתם אנשי השיירה?
  • מה לובשים הסוחרים השמיים (אנשים ממוצא שמי) בציור? מה לובשים המצרים בציור? במה עוד ניכר השוני ביניהם?
פרעה- רעמסס השני
חוקרים רבים סבורים שיש לזהות את פרעה המשעבד מספר שמות עם רעמסס השני. משמעות השם...
פרעה- רעמסס השני
"וַיָּקָם מֶלֶךְ חָדָשׁ עַל מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף." (פסוק ח)
תמונה של חזית מקדש רעמסס השני באבו סימבל

שער הכניסה למקדש מצרי (באבו סימבל). הפסלים שבתמונה הם פסלי רעמסס השני. Hedwig Storch, ויקישיתוף, CC BY 3.0 :צילום

חוקרים רבים סבורים שיש לזהות את פרעה המשעבד מספר שמות עם רעמסס השני.
משמעות השם רעמסס במצרית היא – בנו של רֶע,, אל השמש.

להמשך קריאה

התבוננו בתמונה ותארו מה אתם רואים בה לפרטי פרטים, נסו להיות הכי מדויקים שאתם יכולים ולהתייחס למיקום של הפסלים, לגודל שלהם ולפרטים נוספים.

  • מה לדעתכם  מרגיש אדם שעומד מול פסל כל כך גדול של פרעה?
  • למה הפסלים הם חלק מהמקדש, מה זה מלמד על המעמד של פרעה עצמו?
נסיך מצרים - עבדות
באילו עבודות/ סוגי עבודות עוסקים בני ישראל, כיצד מתואר היחס של המצרים אליהם? קרדיט: נסיך...
נסיך מצרים - עבדות
"וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ." (פסוק יג)

  • באילו עבודות/ סוגי עבודות עוסקים בני ישראל, כיצד מתואר היחס של המצרים אליהם?

קרדיט: נסיך מצרים. מתוך ערוץ הרשות לתמיכה בהוראה ובלמידה. פורסם בתאריך 25 במרץ 2014

משה- ההתחלה
מהם האירועים המרכזיים המתוארים בסרטון? קרדיט: 929 סיכום שבועי – שמות פרקים א-ה
משה- ההתחלה
" וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ." (פסוק א)

  • מהם האירועים המרכזיים המתוארים בסרטון?

קרדיט: 929 סיכום שבועי – שמות פרקים א-ה