קדושת דם האדם
שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ, כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם. (פסוק ו)

הביטוי "שפיכות דמים" מקורו בפסוק זה, שבו מופיע לראשונה האיסור על רציחת אדם.

להמשך קריאה

הרצח הראשון בהיסטוריה אומנם כבר התרחש (סיפור קין והבל), אבל רק עתה אנו נתקלים באיסור האלוהי המוחלט על כך.
באמצעות תקבולת כיאסטית (אלכסונית), המייצרת סימטריה בין שני חלקי המשפט, נמסר האיסור ונמסרות ההשלכות של הפרתו:
"שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם –
בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ"

האיסור על שפיכת דם האדם והענישה על מעשה זה, צמודים להתרה של אכילת בעלי חיים. פרשנותו של רש"י לכך היא שהתרת שפיכת דם של בעל חיים עלולה להביא לזילות בחיים בכלל, ועל כן מודגש האיסור על לקיחת חיי אדם. נחמה לייבוביץ' הוסיפה כי האיסור על שפיכות דם האדם אינו נובע רק משמירת חיי האדם, אלא גם משמירת צלם האלוהים שבאדם, מכיוון שרצח הוא ניגודו המוחלט של צלם האלוהים שבאדם.

  • מדוע שפיכת דם היא ביטוי המקביל ללקיחת חיי אדם?
  • מדוע לדעתכם האיסור על שפיכת דם האדם מופיע רק לאחר סיפור המבול, ולא כבר בסיפור הבריאה, או לפחות לאחר סיפור קין והבל?

קרדיט: מקראנימציה: כי בצלם אלוהים עשה את האדם. ערוץ היוטיוב של 929 תנך ביחד