סגור תצוגת כיתה
הפרק

בחירתה של רחב

פרק ב

שיעור ראשון מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה:
נצפה בסרטון קצר על משתפ"ים. לפני הצפייה נשאל- מה פירוש ראשי התיבות משת"פים? מה דעתכם על התופעה של שיתוף פעולה עם האויב? מה, לדעתכם, חושבים עליהם בחברה/בקהילה שלהם? נצפה בסרטון ונרחיב את הדיון שפתחנו בו.

אפשרות שנייה:
נפתח את השיעור בסיפור:
מפקד של תחנת משטרה קטנה בגבול שבין שתי מדינות היה מוערך מאוד על ידי מפקדיו ופיקודיו, וכולם ניבאו לו קידום מהיר בסולם הדרגות. חייו היו טובים ורגועים עד שפרצה מלחמה במדינה השכנה, מעבר לגבול.
בזמן המלחמה נאסר עליו לתת לאנשים מהמדינה השכנה, שבה פרצה המלחמה, להיכנס לתוך המדינה שלו. תפקידו היה לשמור שהם לא יעברו את הגבול. המפקד ידע שמי שלא מצליח לחצות את הגבול – דינו מוות. עם זאת, הוא גם ידע שאם ייתן לאנשים לחצות את הגבול ובכך יציל את חייהם, הוא עלול לשלם על כך בעבודתו ואף בחייו.
מה אתם הייתם עושים במקומו?

נבדוק עם התלמידים מי מהם היה מוכן להסתכן ולהפר את החוק כדי לעשות מעשה שהוא מאמין בו.

היום נלמד על אישה אחת מיריחו, שהחליטה לפעול בניגוד לחוק וכנגד בני עירה, הגישה עזרה לבני ישראל, ובסופו של דבר הייתה אחד הגורמים החשובים שהביאו לניצחונו של עם ישראל.

מבט ראשון

הפרק שלנו ארוך, ציורי ומרתק. נקרא את הפרק בקול רם באופן הבא – שישה תלמידים/מתנדבים יקראו את הסיפור על פי התפקידים הבאים: שני מרגלים, שלושה מאנשי יריחו (מלך ושני חיילים) וקריין. הקריין יקרא את סיפור המסגרת ואת דברי רחב, וכל אחד מהתלמידים יקרא את התפקיד שניתן לו.

מבט שני

נחלק לתלמידים קומיקס (עֲלִילוֹן) המציג את הסיפור שקראנו, כאשר בועות הדיבור ריקות. על התלמידים למלא את דבריהן של הדמויות בהתאם לכתוב בפרק (ראו קומיקס גם בממערך השיעור).

מבט שלישי

דיון בכיתה – נשאל את התלמידים:

  • מה אומרת רחב למרגלים?
  • אילו אירועים היא מזכירה?
  • אילו רגשות עולים בה בעקבות האירועים האלה?
  • על פי דבריה של רחב, מדוע בחרה לעזור למרגלים?
  • מה דעתכם על הבחירה של רחב ועל הדרך שבה פעלה?

נסכם את החלק הזה בכך שרחב מצטיירת כאישה אמיצה ועצמאית, שפועלת בניגוד לחוק הנהוג ביריחו. אף על פי שרחב אישה פשוטה, בת המעמד הנמוך, היא מגלה יוזמה ובכך קובעת את הגורל גם של יריחו וגם של משפחתה (היא מצילה את חיי משפחתה). היוזמה של רחב מצריכה תעוזה וגם יכולת להתמקד במה שחשוב לה תוך התעלמות מהכללים המקובלים, ללא חשש מהשלטונות, במקרה זה הצבא והמלך.

מבט לחיים

לפעמים החברה מצפה מאיתנו להתנהגות מסוימת, אך אנו יודעים שאיננו יכולים לעמוד בציפיות האלה. האם בשעה כזאת אפשר להתנהג כמו רחב, בייחוד כשמדובר בשמירה על החיים? נבקש מהתלמידים לשוחח ביניהם בזוגות על השאלות הבאות, או לחלופין המורה יכולה לנהל דיון פתוח בכיתה:

  • מה חשבתם על מעשיה של רחב?
  • האם הייתם נוהגים כמוה?
  • מה גרם לה לנקוט צעד קיצוני כזה ולצאת נגד העיר שלה?
  • האם אתם מכירים עוד סיפורים על אנשים שפעלו בניגוד לעמדת הרוב, ובכך הצליחו להציל את חייהם?
  • אם אתם סבורים שהשלטונות טועים במדיניות שלהם, האם מוצדק להתנהג בניגוד למדיניות זו כשמדובר בהצלת החיים שלכם?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו בשיעור זה, דרך סיפורה של רחב, ביחיד שעומד מול חוק המדינה/העיר ומחליט להפר אותו למרות הסכנה הכרוכה בכך.
מיומנות: איתור וארגון מידע בעבודה על הקומיקס; כיתה יצירתית בעבודת הסיכום ודיון.
מתודה: בשיעור השתמשנו רבות בערוץ הלמידה הוויזואלי, הן בהצגת הסיפור בחלוקה לתפקידים והן בקומיקס. דנו בבחירה שלא לנהוג על פי הכללים המקובלים בחברה דרך הסרטון על המשת"פ והדיון בנושא.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
סרטון על משת"פים
סרטון על משת"פים

  • מה דעתכם על התופעה של שיתוף פעולה עם האויב?
  • מה, לדעתכם, חושבים עליהם בחברה/בקהילה שלהם?

קרדיט: דוקותיים | מוחמד סעד, משת"פ. מתוך ערוץ כאן – תאגיד השידור הישראלי. פורסם בתאריך 15 באוג׳ 2017

דפי עבודה והעשרה לשיעור
מרגלים חרש
אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחָאי:  אָמַר לָהֶם יְהוֹשֻׁעַ – עֲשׂוּ עַצְמְכֶם חֵרְשִׁים, וְאַתֶּם עוֹמְדִים עַל...
מרגלים חרש
"וַיִּשְׁלַח יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מִן הַשִּׁטִּים שְׁנַיִם אֲנָשִׁים מְרַגְּלִים חֶרֶשׁ לֵאמֹר, לְכוּ רְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְאֶת יְרִיחוֹ…" (פסוק א)

shutterstock.com

אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחָאי: 

אָמַר לָהֶם יְהוֹשֻׁעַ – עֲשׂוּ עַצְמְכֶם חֵרְשִׁים, וְאַתֶּם עוֹמְדִים עַל רָזֵיהֶם שֶׁל אַנְשֵׁי יְרִיחוֹ, כִּי כָּךְ לֹא יְהַסְסוּ לְדַבֵּר גְלוּיוֹת.

(עיבוד. על פי: מדרש רות רבה ב)

  • מה הפירוש שמציע המדרש ל"מְרַגְּלִים חֶרֶשׁ"? הציעו פירוש נוסף.
רחב היפה
תנו רבנן – ארבע נשים יפיפיות היו בעולם: שרה, רחב, אביגיל ואסתר. (עיבוד. על פי:...
רחב היפה
"...וַיֵּלְכוּ וַיָּבֹאוּ בֵּית אִשָּׁה זוֹנָה וּשְׁמָהּ רָחָב וַיִּשְׁכְּבוּ שָׁמָּה." (פסוק א)

תנו רבנן – ארבע נשים יפיפיות היו בעולם: שרה, רחב, אביגיל ואסתר.

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף טו עמוד א)

  • על פי המדרש, רחב נמנתה עם קבוצת הנשים היפות בעולם.
    אפיינו את דמותה של רחב על פי הפרק בלבד.
סימן שהפך לביטוי
  חוט השני פירושו חוט אדום, והוא מופיע במקרא פעמיים: ביהושע פרק ב המרגלים מורים...
סימן שהפך לביטוי
"הִנֵּה אֲנַחְנוּ בָאִים בָּאָרֶץ אֶת תִּקְוַת חוּט הַשָּׁנִי הַזֶּה תִּקְשְׁרִי בַּחַלּוֹן אֲשֶׁר הוֹרַדְתֵּנוּ בוֹ וְאֶת אָבִיךְ וְאֶת אִמֵּךְ וְאֶת אַחַיִךְ וְאֵת כָּל בֵּית אָבִיךְ תַּאַסְפִי אֵלַיִךְ הַבָּיְתָה." (פסוק יח)

 

חוט צמר אדום.

חוט צמר אדום. קרדיט:
 Arttis / Shutterstock.com

חוט השני פירושו חוט אדום, והוא מופיע במקרא פעמיים: ביהושע פרק ב המרגלים מורים לרחב לסמן את ביתה בחוט אדום כדי שיוכלו לזהותו במלחמה ולהציל אותה ואת בני ביתה: "אֶת תִּקְוַת חוּט הַשָּׁנִי הַזֶּה תִּקְשְׁרִי בַּחַלּוֹן אֲשֶׁר הוֹרַדְתֵּנוּ בוֹ…" (פסוק יח). הצירוף נזכר גם בשיר השירים ד, ג: "כְּחוּט הַשָּׁנִי שִׂפְתֹתַיִךְ".

להמשך קריאה

הצירוף חוט השני שבביטוי 'עובר כחוט השני' משמעותו 'קו יסודי, רעיון מנחה'. הצירוף הגיע לעברית מלשונות אירופה (מהרוסית או הגרמנית) בהם נאמר "כחוט אדום" . כשהביטוי הועבר לעברית, סגנונו עוצב בהשראת המקרא והוא תורגם ל "חוט השני". על גילגולו של הצירוף תוכלו לקרוא באתר האקדמיה ללשון העברית.

  • מהו הסימן שרחב והמרגלים קובעים לזיהוי ביתה של רחב?
  • איך משתמשים היום בביטוי "כחוט השני" ?
לחפור את הארץ
בדרך כלל חופרים באדמה ויוצרים בור. אבל הביטוי 'לחפּור' משמעותו גם חיפוש מעמיק – כמו...
לחפור את הארץ
"וַיֵּאָמַר לְמֶלֶךְ יְרִיחוֹ לֵאמֹר הִנֵּה אֲנָשִׁים בָּאוּ הֵנָּה הַלַּיְלָה מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַחְפֹּר אֶת הָאָרֶץ. וַיִּשְׁלַח מֶלֶךְ יְרִיחוֹ אֶל רָחָב לֵאמֹר הוֹצִיאִי הָאֲנָשִׁים הַבָּאִים אֵלַיִךְ אֲשֶׁר בָּאוּ לְבֵיתֵךְ כִּי לַחְפֹּר אֶת כָּל הָאָרֶץ בָּאוּ." (פסוקים ב-ג)

בדרך כלל חופרים באדמה ויוצרים בור. אבל הביטוי 'לחפּור' משמעותו גם חיפוש מעמיק – כמו בפרקנו, שבו המרגלים חופרים את הארץ.

  • כשמלך יריחו אומר "לחפור את הארץ" למה הוא מתכוון?
  • גם אתם מרבים להשתמש בסלנג "חפרת"/ "חופר"- למה אתם מתכוונים כשאתם משתמשים במילה חופר?
  • האם יש קשר לביטוי שמסתתר בפרק ב? תחשבו על זה, תחפרו ותגלו
חומת יריחו באומנות
באיור המפה העתיקה שלפניכם, נראית חומת יריחו כפי שדמיין אותה הפרשן אלישע בן אברהם קרשקש...
חומת יריחו באומנות
"...כִּי בֵיתָהּ בְּקִיר הַחוֹמָה וּבַחוֹמָה הִיא יוֹשָׁבֶת." (פסוק טו)
מפת יריחו מתוך "תנ"ך פרחי", מאה 14.

מפת יריחו מתוך "תנ"ך פרחי", מאה 14. צייר: אלישע בן אברהם קרקש. מתוך ויקישיתוף

באיור המפה העתיקה שלפניכם, נראית חומת יריחו כפי שדמיין אותה הפרשן אלישע בן אברהם קרשקש שחי בפרובנס בצרפת במאה ה 14 לספירה.

  • כיצד נראים במפה ביצורי העיר יריחו?
  • באילו דרכים נוספות ניתן לתאר את חומת יריחו? מצאו עוד מפות או ציורים של ביצורי העיר.
יריחו
יריחו היא עיר השוכנת בעמק הירדן, מצפון לים המלח. לפי ממצאים ארכאולוגיים (חרסים ושרידי מבנים),...
יריחו
"... לְכוּ רְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְאֶת יְרִיחוֹ ..." (פסוק א)

המגדל והחומה מחפירות קתלין קניון ביריחו.

יריחו וסביבותיה.

יריחו היא עיר השוכנת בעמק הירדן, מצפון לים המלח.
לפי ממצאים ארכאולוגיים (חרסים ושרידי מבנים), זוהי עיר קדומה מאוד. כנראה, עיר בת יותר מ-000,‏11 שנה.

להמשך קריאה

חומת העיר יריחו המתוארכת לתקופה הנאוליתית, תקופה הקדומה בהרבה לסיפור ביהושע פרק ב.
החומה נחשפה ע"י  אחת החופרות המפורסמות של יריחו, קתלין קניון בשנים 1952- 1958. היא  מתוארכת לתקופה הניאוליתי  5000- 10000 לפנה"ס וגובהה  5.75 מ' . המגדל העגול המשולב בחומה בנוי מאבנים והוא נחשב לאחד המבנים הגבוהים שנחשפו בחפירות בנות התקופה.
ליד העיר יריחו מצויים מעיינות רבים. בימי קדם לא זרמו המים בצינורות אל הברזים שבבתים. באותם הימים – כדי להתקיים, בני האדם התיישבו קרוב ככל האפשר למעיין או למקור מים אחר.
יריחו נמצאת ליד "מעברות הירדן", מקום שבו קיים מעבר גבול טבעי בנהר הירדן. במקום הזה המים רדודים (נמוכים) למדיי, ולכן אפשר לחצות שם את הנהר. אבל מקום כזה מחייב הגנה מפני אויבים שעלולים להגיע מעבר לירדן.

  • לפי המסופר בפרק, כיצד העיר יריחו הגנה על עצמה בפני כניסת אויבים ו…מרגלים?
  • מדוע נבנתה יריחו דווקא במיקום זה?
שטים
מצוידים בהוראות כלליות, יוצאים שני המרגלים ממקום בשם שיטים אל עבר יריחו. היכנסו למפה ומצאו...
שטים
"וַיִּשְׁלַח יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מִן הַשִּׁטִּים שְׁנַיִם אֲנָשִׁים מְרַגְּלִים חֶרֶשׁ לֵאמֹר לְכוּ רְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְאֶת יְרִיחוֹ." (פסוק א)

מצוידים בהוראות כלליות, יוצאים שני המרגלים ממקום בשם שיטים אל עבר יריחו.

  • היכנסו למפה ומצאו את שטים ואת יריחו על גבי המפה. התבוננו על המסלול שהמרגלים היו צרכים לעבור עד שהגיעו ליריחו.

 

שער העיר
רחב משקרת למלך יריחו ומספרת כי האנשים אשר התארחו בביתה יצאו דרך שער העיר. פעם...
שער העיר
"וַיְהִי הַשַּׁעַר לִסְגּוֹר בַּחֹשֶׁךְ וְהָאֲנָשִׁים יָצָאוּ לֹא יָדַעְתִּי אָנָה הָלְכוּ הָאֲנָשִׁים רִדְפוּ מַהֵר אַחֲרֵיהֶם כִּי תַשִּׂיגוּם." (פסוק ה)

רחב משקרת למלך יריחו ומספרת כי האנשים אשר התארחו בביתה יצאו דרך שער העיר. פעם נוספת נזכר בפרק שער העיר, כאשר בפסוק ז מתוארת משלחת היוצאת דרך שער העיר לחפש את המרגלים.

צפו בסרטון קצר המתאר את המקום הכי אטרקטיבי בעיר, המקום שכולם הגיעו אליו בעת העתיקה- שער העיר.

  • אילו תפקידים ממלא השער חוץ מהתפקיד  של  פתח הכניסה והיציאה מהעיר?

קרדיט: שער העיר, המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) , 2005. 

חומת העיר
סיפורי כיבוש יריחו המובאים בשני תאורים עיקריים בתנ"ך, שימשו מקור ההשראה העיקרי לחקר יריחו. הסיפורים...
חומת העיר
"וַתּוֹרִדֵם בַּחֶבֶל בְּעַד הַחַלּוֹן כִּי בֵיתָהּ בְּקִיר הַחוֹמָה וּבַחוֹמָה הִיא יוֹשָׁבֶת." (פסוק טו)
שטח c בחירבת קיאפה (בעמק האלה) ובו חומת הסוגרים ומבני המגורים הצמודים אליה הצילום באדיבות משלחת חפירות קיאפה. צלם- סקי ויו.

שטח c בחירבת קיאפה (בעמק האלה) ובו חומת הסוגרים ומבני המגורים הצמודים אליה הצילום באדיבות משלחת חפירות קיאפה. צלם- סקי ויו.

סיפורי כיבוש יריחו המובאים בשני תאורים עיקריים בתנ"ך, שימשו מקור ההשראה העיקרי לחקר יריחו. הסיפורים המופעים בספר יהושע פרק ב ופרק ו הציתו את דמיון החוקרים ומאז תחילת המאה ה- 20 מחפשים הארכיאולוגים את חומות יריחו המקראית כדי לאמת את הסיפור.

להמשך קריאה

אולם עד היום לא נמצאו עדויות ארכיאולוגיות להימצאות של חומה בתל יריחו המתאימה לתקופה של הסיפור.
מהתיאור בפסוק טו נראה כי חומת העיר הייתה חומה שבתי התושבים היו משולבים בה. חומות כאלו מוכרות במחקר מתקופות מאוחרות יותר וממקומות שונים. נראה כי החומה המתוארת בסיפור היא למעשהחומה המורכבת משתי חומות, חיצונית ופנימית. בתוך החלל הריק שבין החומות הוצבו קירות חוצצים, במטרה ליצור חדרים. לתוך החדרים הייתה גישה מדלתות תוך-עירוניות. החדרים הפנימיים שימשו כחדרי אחסון, או מגורים בתקופות שלום ובתקופות של לחימה מולאו החדרים בעפר וכך עיבו וחיזקו את החומה.

  • התבוננו בתמונה ונסו לזהות את החומה ואת בתי העיר הצמודים אליה.
יהושע א- יב כיבוש הארץ
צפו בסרטון קצר המתאר את הארועים המרכזיים בתחילת ספר יהושע: הכניסה לכנען, חצית הירדן, כיבוש יריחו...
יהושע א- יב כיבוש הארץ
"...וְעַתָּה קוּם עֲבֹר אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה אַתָּה וְכָל הָעָם הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לָהֶם לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל. " (פסוק ב)

  • צפו בסרטון קצר המתאר את הארועים המרכזיים בתחילת ספר יהושע: הכניסה לכנען, חצית הירדן, כיבוש יריחו והעי, הברית עם הגבעונים והמלחמה בדרום ובצפון.

קרדיט: 929 יהושע א-יב כיבוש הארץ.

מנהיג נולד
הסרטון המתאר את מנהיגותו של יהושע לאור מנהיגותו של משה. אילו מעשים עשה יהושע בדומה...
מנהיג נולד

הסרטון המתאר את מנהיגותו של יהושע לאור מנהיגותו של משה.

  • אילו מעשים עשה יהושע בדומה למשה? (רמז: המעשה אינו נזכר בסרטון , אבל אם תקראו את יהושע פרק ב- תגלו אותו)

הסרטון נעשה עבור מקראנט ובהפקת מקראנט.

תנ"ך בחרוזים- רחב והמרגלים
צפו באפרים סידון, מחבר הסדרה תנ"ך בחרוזים, מקריא את סיפור יהושע והמרגלים ביריחו. קרדיט: הסרטון...
תנ"ך בחרוזים- רחב והמרגלים
"וַיִּשְׁלַח מֶלֶךְ יְרִיחוֹ אֶל רָחָב לֵאמֹר הוֹצִיאִי הָאֲנָשִׁים הַבָּאִים אֵלַיִךְ אֲשֶׁר בָּאוּ לְבֵיתֵךְ כִּי לַחְפֹּר אֶת כָּל הָאָרֶץ בָּאוּ." (פסוק ג)

  • צפו באפרים סידון, מחבר הסדרה תנ"ך בחרוזים, מקריא את סיפור יהושע והמרגלים ביריחו.

קרדיט: הסרטון הופק ע"י ניהול פלוס בע"מ עבור הטלוויזיה החינוכית הישראלית.